PENGSEKODENG SETIA

Tuesday 23 August 2011

TIPS MENINGKATKAN JANGKA HAYAT BATERI LAPTOP

TIPS MENINGKATKAN JANGKA HAYAT BATERI LAPTOP/pada entri kali ini aku dah beberapa kali ingin berkongsi tentang tip-tip yang berguna kepada kita semua,cuba kita lihat pada hari ini,negara kita Malaysia semakin membangun,kita dapat lihat,boleh dikatakan lebih dari 70% keluarga memiliki komputer riba atau LAPTOP.Laptop pun sekarang ni dah banyak jenis dan berbagai-bagai teknologi yang telah diperkenalkan oleh syarikat-syarikat gergasi antaranya yang popular APPLE,SONY,HP dan berbagai-bagai lagi.
Ok la,entri pada kali ini aku bukan nak cerita pasal laptop,tapi aku nak cerita pasal bateri laptop,kalau takda suber tanaganya mana nak berjalan atau berfungsi benda alah ini.Sejarah dari mana datangnya term 'Batteries' ini adalah dari seorang yang bernama BENJAMIN FRANKLIN pada tahun 1748,Pada tahun 1981, komputer mudah alih yang menggunakan bateri pertama dicipta.Ok sebelum tu jom kita kenal dulu jenis-jenis bateri laptop ni.

Bateri ini mempunyai 3 jenis.

  1. Nickel Cadmium (Ni-Cd),
  2. Nickel Metal Hydride (Ni-Mh)
  3. Lithium Ion (Li-Ion or LiON)

Ni-Cd:Adalah bateri yang boleh dicaj semula yang pertama dibuat,agak berat dan sepanjang tempoh pengenalannya banyak complaint yang dah diterima.

Ni-Mh:Bateri jenis ni membertikan output tenaga yang tinggi,murah untuk dimiliki jika dibandingkan dengan Ni-Cd.Boleh lagi didapati pada masa sekarang.

Li-ion:Jenis ni yang sedang kita gunakan,sangat-sangat ringan,output yang mantap dan selamat,mempunyai jangka hayat sekitar 2-3 tahun dan agak mahal sikit la.

Dalam dunia sekarang ni,aku dah dengar macam-macam MITOS tentang nak jaga bateri laptop ni..




0 comments:

Post a Comment