PENGSEKODENG SETIA

Wednesday 17 August 2011

HIDUP MESTI LAYAN: 10 warna terpelik didunia

HIDUP MESTI LAYAN pada kali ingin ingin berkongsi kepada semua tentang 10 warna-warna pelik yg popular,tapi bagi aku xder pun pelik sangat,maksud pelik kat sini adalah warna-warna ini bukan warna-warna biasa seperti merah,biru,kuning,jingga dan macam-macam lagi warna asas.Cuba anda bayangkan,bila anda melihat warna-warna ini,dapatkah anda semua bagitahu apa nama warna-warna ini?tentu tidakkan...huhuhu itulah yang dimaksudkan pelik dan jarang kita lihat...jom tinjau kat sini antara 10 warna-warna pelik popular





10. Malachite



Ok,di tangga 10,MALACHITE.mungkin kita semua sudah biasa lihat warna ni,tapi tidak tahu apa sebenarnya nama warna ni,warna ini juga dikenali sebagai warna asas hijau4 dan biasanya digunakan untuk membuat pewarna hijau.Macam mana boleh dapat nama ni,pada tahun 1800 satu mineral carbonate yang dikenali sebaga MALACHITE digunakan secara meluas untuk membuat cat hijau.


9.GAMBOGE

warna ini pulak dinamakan semperna dengan nama sebuah pokok iaitu GAMBOGE,warna ini berasal dari kemboja dan selalu digunakan didalam warna-warna air dan digunakan untuk mengilatkan perabot kayu.
8. Fallow

Dalam fakta,perkataan FALLOW ini sememangnya ada didalam bahasa english dan salah satu nama warna yang tertua.Warna ini juga telah digunakan sejak 1000 dan juga terkenal dikalangan warga SOUTH AFRICA dan INDIA sebagai RAVI BROWN.
7. Razzmatazz

Ini bukan cecair atau nama siries televisyen,warna ini ditemui sekitar tahun 1963 oleh CRAYOLA,warna ini ada warna merah jambu dan dikaitkan juga dengan rose,ia juga boleh dilihat didalam roda warna antara merah dan magenta.
6. Falu red

FALU RED ini mempunyai maksud yang mendalam disekitar kawasan Sweeden,Warna ini asal nyer datang dari lombong tembaga di FALUN sweeden,ianya selalu digunakan untuk membina batu rumah..mcm kat dalam gambar ni...

5. Arsenic


Warna ni pulak memang menggambarkan yang tidak ceria..huhuh cuba anda bayngkan anda cat dinding ruang tamu anda warna ni..hehehhe
4. Feldgrau

Yang ni pulak warna german,digelar sebagai'FIELD GRAY'...warna ini dipakai oleh tentera german dari tahun 1907 sehingga lewat 1945.
3. United Nations Blue

Asalnya dinamakan UNITED NATION BLUE..warna ini seakan-akan DOGDER BLUE,
2. Xanadu

XANADU ini dikatakan datang dari warna tanaman,ia dikatakan warna hijau-kelabu yang datangnya dari tumbuhan bernama PHILODENDRON.Tumbuhan ini banyak didapati di Australia dan China.
1.  Caput Mortuum

Ha yang ni ranking nombor satu,dikatakan berasal dari perkataan latin yang bermaksud DEAD HEAD...hehehe..lain macam jer bunyinya


P/S:HIDUP MESTI LAYAN:10 warna terpelik didunia



0 comments:

Post a Comment